Identyfikacja wizualna firmy to sposób przedstawienia marki za pomocą przypisanego do niej designu. Widząc popularne połączenie kolorów lub symboli, jesteśmy w stanie rozpoznać daną działalność. Głęboko w pamięć zapadły nam takie marki jak Coca-Cola, Apple, McDonald’s, Nike czy Mercedes. Firma tworzy swój profesjonalny wizerunek poprzez przemyślane projekty graficzne, które niekoniecznie są związane bezpośrednio z nią (strony internetowe czy opakowania) ale również banery reklamowe, ubrania i samochody robocze, wizytówki itp. Rozpoznawalność na rynku jest na tyle istotna, że na obecnym rynku konkurencji jest coraz więcej oraz mają coraz bardziej wyróżniające się i kreatywne pomysły.
Gdy już stworzysz swoją stronę wizytówkową, zadbaj o dodatkowe elementy marketingu, które zapadną w pamięć ich użytkownikom i wzbudzą poczucie profesjonalizmu:
Ważne jest, aby na każdym kroku pokazywać pełen profesjonalizm. Łączy się to z pojęciem brandingu, który jest związany z budowaniem świadomości marki. Każdy detal może mieć wpływ na to, jak będą postrzegać Cię Twoi klienci, a to może rzutować na Waszej przyszłej współpracy.
Wszystkie informacje dotyczące logo firmy powinny być zawarte w Księdze Znaku. Jest niczym poradnik użytkowania dla osób, które w przyszłości będą projektować dla danej działalności. Mogą być to graficy odpowiedzialni za tworzenie materiałów reklamowych. Instrukcja tłumaczy, w jaki sposób go wykorzystywać i wyjaśnia jego symbolikę. Głównymi elementami, z jakich składa się księga znaku są:
– geneza powstania
– logo w wersji podstawowej i alternatywnej (kombinacje kolorystyczne, formy poziome/pionowe)
– budowa znaku, jego skalowanie i minimalne rozmiary
– opis kolorystyki i jej znaczenia (odpowiednio stworzone logo będzie zawierać więcej wersji kolorystycznych, aby dobrze prezentował się zarówno na jasnym, jak i ciemnym tle.)
– szczegółowo opisana typografia
– niedopuszczalne modyfikacje
– pola ochronne znaku
Porządnie wykonana Księga Znaku będzie idealną instrukcją dla osób, które w przyszłości będą musiały współpracować przy projektach graficznych. Aby przedstawić coś, zanim pójdzie do druku i w świat, warto poprosić grafików o stworzenie mockupu, który służy jako szablon do zwizualizowania i dokonania oceny, czy coś spełnia nasze oczekiwania, widząc to na żywym przykładzie.
Aby marka była dobrze kojarzona z wysoką jakością, musi dbać o swoją reputację i stałych, wiernych klientów. Świadomość marki pokazuje gotowość i chęć do zakupu przez klienta. Rzeczy piękne przyciągają, dlatego nie wolno odkładać dobrej grafiki na później. Praca designera to sztuka kreatywna, która może wzbudzić zachwyt nawet u ludzi, którzy obok wielu rzeczy przechodzą obojętnie.