Czym jest identyfikacja wizualna firmy?

Identyfikacja wizualna firmy to sposób przedstawienia marki za pomocą przypisanego do niej designu. Widząc popularne połączenie kolorów lub symboli, jesteśmy w stanie rozpoznać daną działalność. Głęboko w pamięć zapadły nam takie marki jak Coca-Cola, Apple, McDonald’s, Nike czy Mercedes. Firma tworzy swój profesjonalny wizerunek poprzez przemyślane projekty graficzne, które niekoniecznie są związane bezpośrednio z nią (strony internetowe czy opakowania) ale również banery reklamowe, ubrania i samochody robocze, wizytówki itp. Rozpoznawalność na rynku jest na tyle istotna, że na obecnym rynku konkurencji jest coraz więcej oraz mają coraz bardziej wyróżniające się i kreatywne pomysły.

Gdy już stworzysz swoją stronę wizytówkową, zadbaj o dodatkowe elementy marketingu, które zapadną w pamięć ich użytkownikom i wzbudzą poczucie profesjonalizmu:

  • dokumenty firmowe (wzór faktury, oferty i dokumenty handlowe, papier firmowy, szablony prezentacji)
  • materiały biurowe (długopisy, karteczki samoprzylepne, notesy, magnesy)
  • koszulki firmowe (wysokiej jakości z logiem firmy)
  • wystrój biura (obrazy, tapety na komputer, tabliczki informacyjne)
  • elementy na konferencjach (roll-upy, stoiska, banery)
  • oklejane pojazdy służbowe
  • pieczątki
  • gadżety i upominki (materiałowe torby, krówki)
  • opakowania produktów
  • intro dla filmów w sieci

Ważne jest, aby na każdym kroku pokazywać pełen profesjonalizm. Łączy się to z pojęciem brandingu, który jest związany z budowaniem świadomości marki. Każdy detal może mieć wpływ na to, jak będą postrzegać Cię Twoi klienci, a to może rzutować na Waszej przyszłej współpracy.

Co zawiera Księga Znaku?

Wszystkie informacje dotyczące logo firmy powinny być zawarte w Księdze Znaku. Jest niczym poradnik użytkowania dla osób, które w przyszłości będą projektować dla danej działalności. Mogą być to graficy odpowiedzialni za tworzenie materiałów reklamowych. Instrukcja tłumaczy, w jaki sposób go wykorzystywać i wyjaśnia jego symbolikę. Głównymi elementami, z jakich składa się księga znaku są:

– geneza powstania

– logo w wersji podstawowej i alternatywnej (kombinacje kolorystyczne, formy poziome/pionowe)

– budowa znaku, jego skalowanie i minimalne rozmiary

– opis kolorystyki i jej znaczenia (odpowiednio stworzone logo będzie zawierać więcej wersji kolorystycznych, aby dobrze prezentował się zarówno na jasnym, jak i ciemnym tle.)

– szczegółowo opisana typografia

– niedopuszczalne modyfikacje

– pola ochronne znaku

Porządnie wykonana Księga Znaku będzie idealną instrukcją dla osób, które w przyszłości będą musiały współpracować przy projektach graficznych. Aby przedstawić coś, zanim pójdzie do druku i w świat, warto poprosić grafików o stworzenie mockupu, który służy jako szablon do zwizualizowania i dokonania oceny, czy coś spełnia nasze oczekiwania, widząc to na żywym przykładzie.

Aby marka była dobrze kojarzona z wysoką jakością, musi dbać o swoją reputację i stałych, wiernych klientów. Świadomość marki pokazuje gotowość i chęć do zakupu przez klienta. Rzeczy piękne przyciągają, dlatego nie wolno odkładać dobrej grafiki na później. Praca designera to sztuka kreatywna, która może wzbudzić zachwyt nawet u ludzi, którzy obok wielu rzeczy przechodzą obojętnie.